سه‌شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ |۱۶ محرم ۱۴۴۶ | Jul 23, 2024
سید مرتضی اسماعیلی طبا

حوزه/ دبیر انجمن سواد رسانه ای استان قم گفت: به لطف الهی و به برکت امام حسین(ع)، دهه اول محرم امسال، مردم ما به خوبی و با رعایت مسایل بهداشتی، شور و شعور حسینی را به نمایش گذاشتند.

دکتر سید مرتضی اسماعیلی طبا در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، اظهار داشت: امسال شیوع ویروس نحس کرونا برای ما سبک زندگی جدیدی را ترسیم کرد که به همین خاطر در بخش های مختلف زندگی اجتماعی شاهد تغییراتی بودیم و طبعاً عزاداری ها نیز از این امر مستثنا نبودند و لذا دهه اول محرم امسال تغییرات مشهودی در نوع برگزاری مراسم های عزاداری به وجود آمد.

وی افزود: از آن جا که حفظ سلامتی مردم و عزاداران به عنوان یک واجب شرعی باید صورت می گرفت، لذا این تغییرات اجتناب ناپذیر بود.

وی با بیان این که عزاداری برای امام حسین(ع) از قرن چهارم در ایران وجود داشته و البته در هر دوره ای نیز سبک و سیاق خاص خود را داشته است، گفت: در دوران شیوع کرونا، عموم مردم، هیئات و عزاداران حسینی انصافاً نمره قبولی دریافت نموده و به خوبی شور و شعور حسینی را به نمایش گذاشتند.

عضو شورای فرهنگ عمومی استان قم همچنین بیان داشت: در واقع مردم ما در عین حال که نگذاشتند شور و حرارت مجالس حسینی کم شود، با رعایت پروتکل های بهداشتی به شکلی مناسب به اقامه عزای سید و سالار شهیدان پرداختند که حقیقتاً جای بسی تقدیر دارد، البته طبعاً محدودیت ها و سختی هایی نیز برای هیئات و تکایا این مساله به همراه داشت که در این وضعیت اجتناب ناپذیر می نمود.

وی با اشاره به این که انقلاب اسلامی ایران از نهضت حسینی به شدت متأثر بوده است، افزود: تلفیق و جمع بین حفظ سلامت مردم و برگزاری پرشور مجالس حسینی، تجربه خوبی بود که باید رسانه ها بیش از پیش به این مقوله بپردازند.

وی گفت: خوشبختانه امسال از ظرفیت صدا و سیما و نیز شبکه های اجتماعی و فضای مجازی به خوبی استفاده شد، ضمن آن که شعار "هر خانه یک حسینیه" به کمک رسانه ها تا حدود قابل توجهی محقق شد و بسیاری از مردم در منازل خود به اقامه عزا پرداختند.

اسماعیلی طبا همچنین ابراز داشت: امسال از طریق شبکه های مختلف تلویزیونی، سخنرانان و مداحان مطرح به اجرای برنامه های خود پرداختند و زمینه خوبی فراهم شد تا مطالب عمیق و عزاداری ها بر اساس منابع مؤثق و متقن گفته شود که این مساله خودش در مقابله با جریان تحریف و خرافات در عزاداری ها مؤثر بوده است.

وی در خاتمه گفت: به عقیده بنده، از ظرفیت رسانه های مدرن مثل شبکه های اجتماعی و فضای مجازی نیز به طور نسبی استفاده خوبی صورت گرفت هر چند که بهتر از این ها می توان از این ظرفیت عظیم در مسیر نشر معارف دینی و به خصوص ترویج سبک زندگی حسینی بهره برداری کرد.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha